X

Tražite doktora?

X

Prijava

Krivi podaci!
Nemate račun? Registrirajte se

26.10.2018.

Što su trans-masne kiseline i zbog čega su loše za vaš organizam?


Znate li što je zajedničko kremastim krafnama, smrznutoj kupovnoj hrani i keksima? Osim što su vrlo ukusne poslastice te se vrlo brzo pripremaju, ovakve namirnice također obično sadrže i trans-masne kiseline. To su loše masti, koje su umjetno proizvedene kako bi se konzervirala hrana, a one se uglavnom nalaze u čipsu, kokicama i prženoj prerađenoj hrani. Dokazano je da trans-masne kiseline povećavaju razinu „lošeg“ LDL-kolesterola, a smanjuju razinu „dobrog“ HDL-kolesterola, čime doprinose razvoju kardiovaskularnih bolesti. Trebate imati na umu kako su ovakve masnoće vrlo opasne za vaše zdravlje jer su kancerogene, stoga nastojte izbjegavati namirnice koje ih sadrže.

S obzirom da su trans masti vrlo štetne za naše zdravlje, uvode se brojna pravila i regulative kojima se želi osigurati vrhunska kvaliteta proizvoda. Tako da proizvođači danas moraju garantirati kako njihovi proizvodi ne sadrže trans-masne kiseline, kako bi se ti proizvodi uvrstili u regularnu prodaju. Naravno, postoje iznimke gdje je neophodno dodavati takve sastojke, ali bilo bi dobro kada bi osobe izbjegavale različitu konzerviranu ili smrznutu hranu koja sadrži takve masnoće.

Što je to točno štetno kod trans-masti i zašto nas stručnjaci upozoravaju govoreći kako ih jedemo na vlastiti rizik? Trans masti povećavaju koncentraciju lipoproteina niske gustoće tj. LDL kolesterola, a smanjuju koncentraciju lipoproteina visoke gustoće tj. HDL kolesterola. Trebamo znati da je LDL kolesterol onaj loš kolesterol i upravo je on taj koji začepljuje krvne žile, dok je HDL kolesterol „dobar“ i on čisti krvne žile od kolesterola te smanjuje mogućnost stvaranja naslaga unutar krvnih žila.

Takve masnoće posljedično povećavaju LDL te istovremeno smanjuju HDL, što bi značilo da povećavaju rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti, glavnog uzročnika smrti u svijetu!

Zbog sivih zona u zakonima te mogućnosti neidentificiranja pojedinih sastojaka, trans masti često mogu biti skrivene u hrani koju redovito jedete, tako da vas čitanje deklaracija ne može uvijek zaštititi.


Izvor fotografije: Pexels

Koja je razlika između nezasićenih i zasićenih masti?

Nezasićene masne kiseline su one koje su u tekućem stanju na sobnoj temperaturi, a one se dijele na mononezasićene kojih ima u avokadu, maslinovom ulju i orašastim plodovima i na polinezasićene koje prevladavaju u svim biljnim uljima. Polinezasićene masnoće ostaju u tekućem stanju i kada se nalaze na hladnom mjestu, dok mononezasićene na hladnom mjestu dobivaju nešto krući oblik. Zasićene masne kiseline su važan dio ljudske prehrane, a uglavnom se nalaze u hrani životinjskog podrijetla kao što su meso, maslac, jaja, te u nekim tropskim biljkama i uljima. Tako da možemo izdvojiti polinezasićene masnoće (primjerice laneno ulje), koje se ne bi smjele zagrijavati jer se prilikom oksidacije stvaraju vrlo štetni spojevi koji uzrokuju upalne procese, tako da mogu imati štetan učinak na zdravlje. 

Što su trans-masne kiseline?

Trans masti su određena vrsta masnih kiselina u kojima se atomi vodika nalaze na suprotnim stranama dvostruke ugljikove veze i upravo se zbog toga takve kiseline nazivaju trans-masnim. One se proizvode na umjetan način kako bi više nalikovale zasićenim masnoćama, te kako bi zadržale čvrstoću na sobnoj temperaturi. Uz to, proizvodi koji sadrže trans masnoće mogu puno duže stajati na policama prodavaonice bez da se pokvare, tako da osobe koje ih drže na svojim policama mogu puno uštedjeti.

Trans-masnih kiselina prirodno ima u mlijeku, te u masnom tkivu namirnice životinjskog podrijetla u iznosu do 5% ukupnih masti, no one su ušle u sustav prehrane početkom 1900., kada je osmišljen kemijski proces hidrogenacije. Mnogo veći izvor takvih masnoća čine djelomično hidrogenirana biljna ulja koja se široko koriste u industriji brze hrane, polugotovih jela, pržene hrane i pekarskih proizvoda. Trans-masne kiseline pronađene su u velikoj količini u pomfritu, čipsu, prženoj hrani, vaflima, imitacijama sira i margarinima. Hidrogenacija se u velikoj mjeri koristi u industriji sapuna, tehničkih ulja i industriji jestivih masti za pretvaranje ulja u krute ili plastične masti i za poboljšanje održivosti masti i ulja na oksidaciju i reverziju mirisa. 


Izvor fotografije: Pexels

Već je poznato kako ograničavanje unosa masti životinjskog podrijetla, a konzumacija više  masti biljnog podrijetla može imati brojne pozitivne učinke na zdravlje srca i zdrave razine kolesterola u organizmu. No, kako se biljna ulja mogu brže pokvariti, istraživači su razvili metodu pomoću koje mogu promijeniti kemijsku strukturu masti kako bi ona očvrsnula i kako bi joj se produljio rok trajanja.  Ljudskom rukom stvorene trans-masne kiseline stvaraju velike štete u procesima dalje transformacije u organizmu čime mogu značajno narušiti osjetljivu hormonalnu ravnotežu u organizmu. Također mogu izazvati razna akutna i kronična oboljenja, kao što su bolesti krvožilnoga sustava te mnogi upalni i alergijski procesi

Kako pronaći skrivene trans masti

Dobra vijest je ta što bi vam, teoretski, oznaka o nutritivnim činjenicama na deklaraciji koja se nalazi na većini proizvoda trebala reći sadrži li određeni proizvod trans masti ili ne. Loša vijest je to da takve naljepnice nikada nisu sto posto sigurne niti pouzdane. Zbog brojnih rupa u zakonu, postoji mogućnost da proizvod još uvijek sadrži trans-masne kiseline iako na deklaraciji piše kako ih proizvod ne sadrži, odnosno kako iznose 0 g.

To se događa zbog toga što je brojnim proizvođačima dopušteno da zaokruže iznose, što bi značilo da će se, u situaciji u kojoj proizvod sadrži 0.49 g trans masti, taj iznos zaokružiti na 0 g, tako da će izgledati kao da proizvod ne sadrži takve masnoće. Neki proizvođači čak smanjuju porcije za serviranje, kako bi potrošači pomislili da se radi o zdravoj opciji bez loših masti. To bi značilo da ako je realna veličina porcije zapravo 3 porcije (a deklaracija tvrdi kako je porcija za serviranje zapravo samo trećina od tog iznosa) osobe koje misle da unose 0 g trans masti, u realnosti unose čak 3 porcije skrivenih trans masti što ukupno iznosi čak 1.5 g takvih masnoća.

Kada su u pitanju trans masti, ne postoji sigurna količina koju biste mogli konzumirati (osobito kada brinete o zdravlju vašeg srca). Upravo zbog toga su trans masti i zabranjene u proizvodnji i preradi namirnica.

Hrana koja sadrži visoke razine trans masti

Pod namirnice koje sadrže visoke razine ovakvih masti spadaju:
kruh,
krafne (uključujući i kremu kojom su punjene),
krekeri,
pržena hrana,
smrznuta hrana,
margarin,
keksi,
maslac od kikirikija,
prženi krumpirići,
pekarski proizvodi,
brza hrana,
vrhnje za kavu,
kremasti slatkiši,
kolači,
puding,
hrskava azijska tjestenina,
smrznuti hamburgeri i goveđe kobasice,
mljevena govedina,
sladoled,
obroci koji se pripremaju u mikrovalnoj pećnici,
pakirana tijesta
.


Izvor fotografije: Pexels

Podijeli:

Pogledaj i preostale tekstove

Ostavite komentar

Hvala na komntaru! Isti će se prikazat nakon kontrole.
Dogodila se greška, molimo pokušajte ponovo!

Komentari

Budite prvi koji će komentirati...

Halo doktore © 2018 sva prava pridržana
PRETRAŽI HALO-DOKTORE
Mjesto:
Slobodna pretraga:
Djelatnost: